LUKU- JA KIRJOITTAMISOHJEITA

Lukeminen – yksin vai yhdessä?

Kirjoja voi lukea monella tavalla. Yksinäinen puurtaminen etusivulta takakanteen jatkettuna esseen kirjoittamisella on vain yksi vaihtoehto. Lukukokemusta voi jakaa jo lukemisen aikana joko itsekseen lukupäiväkirjassa tai toisten kanssa lukupiirissä. Ennen kuin lähdet lukemaan, on sinun hyvä tietää, mikä tarkoitus lukemisellasi on ja miten aiot lukukokemustasi työstää.

Tällä kurssilla saat valita, pidätkö lukuprosessistasi lukupäiväkirjaa vai perustatko saman kirjan lukeneiden kanssa lukupiirin, jossa keskustelette kirjasta ja pohditte sen antia. Teit sitten niin tai näin, seuraavassa on linkkejä, joiden kautta pääset tutustumaan lukupäiväkirjojen ja -piirien maailmaan. Valitse vapaasti tai kehittele oma versiosi!

Huom! Lukupäiväkirjan tai lukupiiriraportin lisäksi kirjoitat kurssilla myös kirjallisuusesseen, jonka työstämiseen löydät neuvoja kohdista Näkökulmia klassikkoon ja Apuja kirjoittamiseen.

Ohjeita lukupäiväkirjojen kirjoittamiseen:

Voit kirjoittaa lukupäiväkirjaa joka lukemiskerran jälkeen kirjaten syntyneitä ajatuksiasi, tai kirjoittaa n. 2-4 hieman pidempää pätkää pidemmin väliajoin. Merkinnöissä on korostettava aina omia mieleen nousseita ajatuksia, ihmettelyjä, vastakysymyksiä, pohdiskelevia väitteitä tms. Kirjan klassikkopiirteitä on ansiokasta kuvata heti, kun niitä alkaa havaita/tulkita, kuten myös kirjan suhdetta aikakauteensa. Kirjan tapahtumia ei kerrota (kuin perustietojen verran teoksen lyhyessä esittelyjaksossa).

Ohjeita lukupiirityöskentelyyn:

Lukupiirityöskentely eroaa lukupäiväkirjan kirjoittamisesta karkeasti ottaen vain yhdellä tavalla: lukupiiriä pidetään ryhmässä. Tämän vuoksi saadaksenne lukupiirin toimimaan on kaikilta jäseniltä odotettava yhtäläistä panostamista ja kärsivällisyyttä. Itse lukupiirissä keskustellaan kirjasta ja sen herättämistä ajatuksista.

Lukupiiritapaamisesta on tarkoitus kirjoittaa raportti, josta käyvät ilmi:

  •  Aihe
  •  Paikallaolijat ja osallistujien aktiivisuus
  •  Lukupiiritapaamisen kesto
  •  Keskustelun kulku
  •  Teoksen tulkinta ja ryhmän mielestä keskeisimmät asiat

Lukupiiriä pidettäessä on tärkeää, että kaikki paikallaolijat ottavat osaa keskusteluun. Yksikin tapaaminen riittää, mutta tapaamisia voi pitää useammankin (esimerkiksi teosta aloittaessa [mitkä tunnelmat, odotukset, ennakkoluulot ja -tiedot], teoksen keskivaiheilla sekä kaikkien luettua klassikon). Raportti kirjoitetaan tapaamisessa/tapaamisissa nousseiden ja heränneiden keskusteluiden pohjalta eheään muotoon (ei luetelmaviivoin tms), jossa tulee ilmetä vähintään yllä listatut asiat. Tärkein osioista on teoksen sanoman pohdinta! Plussaa olisi myös se, että piirissä olisi käsitelty sitä, mitä teos aikakaudestaan kertoo ja/tai mitkä piirteet siitä ovat tehneet klassikon. Tietyn näkökulman valinta heti lukemisen aloittamisvaiheessa helpottaa myös lukupiirin sujumista ja raportin kirjoittamista, sillä keskustelu on hyvä rajata tiettyyn aiheeseen/näkökulmaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: